Uwaga słuchowa – terapia metodą Tomatisa w SOSW w Łupkach
Uwaga słuchowa – terapia metodą Tomatisa w SOSW w Łupkach
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. dr. Władysława Klementowskiego w Łupkach zakupił specjalistyczny zestaw do prowadzenia terapii uwagi słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa. Sprzęt zakupiony dzięki wsparciu Wojewody Warmińsko Mazurskiego pozwoli na wzbogacenie oferty placówki w zakresie stosowanych metod terapeutycznych.
Głównym celem treningu słuchowego jest wspieranie funkcji słuchowej, a poprzez to poprawa koncentracji, kreatywności, rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych oraz zwiększenie potencjału człowieka w nauce i prawidłowym rozwoju psychoruchowym.
Trening słuchowy polega na słuchaniu dźwięków poprzez specjalne urządzenie. Ćwiczenia stymulują centralny system nerwowy, a szczególnie korę mózgową, odpowiedzialną za procesy myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości.
Z treningu słuchowego Tomatisa może skorzystać każdy, kto chce polepszyć swoje możliwości i udoskonalić dotychczasowe funkcjonowanie. Efekty są szybko dostrzegalne, co potwierdzają badania kontrolne. Metodę tę stosuję się u dzieci, młodzieży oraz dorosłych. W szczególności jeśli występują któreś z podanych objawów:
- nadwrażliwość na dźwięki
- zaburzenia koncentracji uwagi
- konieczność powtarzania poleceń
- trudności z czytaniem i pisaniem
- błędna interpretacja pytań
- niewyraźne pismo
- niemuzykalność
- mylenie strony lewej z prawą
- monotonny głos
- ubogie słownictwo
- niewyraźne pismo
- męczliwość lub nadaktywność
- tendencje depresyjne
- brak wiary w siebie
- drażliwość
- nieśmiałość
- nadwrażliwość emocjonalna
- wycofywanie się
- trudności szkolne
- zaburzenia koncentracji
- dysleksja
- zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy)
- zaburzenia głosu (np. chrypki dziecięce będące rezultatem nadużywania głosu przez dziecko)
- słaba przyswajalność języków
Fotografia: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. dr. Władysława Klementowskiego w Łupkach.